Juruteknologi Makmal Perubatan ?

Juruteknologi Makmal Perubatan atau Medical Laboratory Technologist (MLT) bertanggungjawab menjalankan tugas-tugas teknikal berkaitan sains perubatan. Ada negara yang menggelarkan sebagai Saintis Bioperubatan / Saintis perubatan / Saintis Makmal Perubatan.

Sesetengah universiti menggelarkan sebagai Penolong Pegawai Sains Perubatan.

Bidang-bidang tugas MLT berkaitan :


1. Blood bank (imunohematologi) Tentukan kumpulan darah (ABO grouping), antibody identification & ujian keserasian darah (cross matching), bekalan produk darah iaitu pc, bcppc filtered, wb, ffp, cryo, platelet, fractionated plasma, eo, dll.

2. Hematologi 
Membuat smear dan staining untuk menghasilkan slaid Full blood picture (FBP) yang berkualiti untuk dibaca secara microscopic oleh patologis.

Menerima sample dan menghasilkan slaid bone marrow (sum-sum tulang).

Menjalankan ujian G6PD.

Berkaitan kajian darah seperti kes leukemia,  thalasemia, anemia kekurangan ferum (IDA) dll.

3. Parasitologi
 Kaji parasit seperti malaria, protozoa entamoeba coli, histolatica coli, balantidium coli, trichomonas vaginalis, mikrofilaria wuchereria bancrofti, brugia malayi, nematod usus : ascaris lumbricoides (decorticated /corticated; unfertilize / fertilize), trichuris trichiura, enterobius vermicularis, strongiloides stercuralis larva rabditiform / filariform bagi spesimen feses / darah dll

4. Mikrobiologi 
penyediaan slaid, staining, kaji bakteria / identifikasi bakteria / culture & sensitiviti seperti klebsiella, escherichia coli, proteus, streptococcus pneumoniae, pyogene, agalactiae; sthapylococcus aureus,epidermides, saprophyticus bagi spesimen sputum, urin, tisu, pus, blood, vagina swab dll.

5. Patologi kimia
 kaji paras glukosa, bilirubin, protein dalam darah / urin; Liver Function Test, Lipid Profile, Renal Profile, Tirod Function Test, Urine Full Examination Microscopi Examination (UFEME), ujian penyaringan / pengesahan dadah.

7. Sitologi 
 penyediaan slaid, staining, kaji sel-sel kanser spt smear PAP (HSIL, LSIL, adenocarsinoma), sitoblok dll


MLT memproses & mengkaji sampel-sampel :

  1. Darah
  2. Urin
  3. Feses
  4. CSF 
  5. Sperm
  6. Tisu biopsi / autopsi
  7. bone marrow
  8. swab (tisu, vagina, eye, ear, wound)
  9. dll.


Seterusnya, laporan keputusan makmal dikeluarkan untuk rujukan doktor.


MLT kurang / tidak berhubung secara langsung dengan pesakit. Tugas memungut spesimen darah dll dilakukan oleh doktor / MA / jururawat. MLT akan mengemukakan laporan keputusan makmal kepasa pakar patologi / pegawai perubatan.









MLT bekerja di makmal-makmal perubatan, hospital, klinik dan makmal penyelidikan. Ada negara-negara yang memerlukan kelulusan peringkat ijazah atau sarjana untuk bergelar MLT.

MLT melakukan tugas daripada yang mudah seperti uji darah hinggalah yang kompleks dan berisiko tinggi seperti ujian HIV/AIDS, diabetes, kanser, molekular / DNA / genetik dll.

MLT bertanggungjawab menentukan ketepatan hasil ujian makmal & mengemukakan laporan makmal untuk rujukan doktor atau pathologists. Laporan makmal daripada MLT akan mempengaruhi cara rawatan yang bakal diterima pesakit, diagnosis dan pencegahan penyakit.

MLT menjalankan tugas di dalam makmal perubatan yang dilengkapi mikroskop, analyzer / mesen-mesen automatik dan lain-lain keperluan makmal perbatan khasnya dalam kerja-kerja pendiagnosan penyakit.

MLT menerima bahan / spesimen pesakit, menganalisa spesimen, menafsirkan serta melaporkan hasilnya. Berikut adalah ujian-ujian umum yang dilakukan iaitu complete blood count (CBC), electrolyte panel, liver function tests (LFT), renal function tests (RFT), thyroid function test (TFT), urinalysis , coagulation profile, lipid profile, blood type , analisis sperm (Untuk kesuburan & post-vasectomy studies) & serological studies.

Kadang-kadang dalam kemudahan & tenaga yang terhad di klinik kesihatan, MLT juga perlu mengambil darah pesakit.



Contoh gambar analiser yang digunakan untuk analisa makmal

Di Malaysia, penjawat awam Juruteknologi Makmal Perubatan (JTMP) adalah di dalam kumpulan pelaksana gred 29 (Sokongan 1) iaitu gred pangkat lebih kurang setara dengan pangkat berikut:
  • Penolong Jurutera gred F29 (Mempunyai ramai juruteknik di bawahnya yang bergred J atau F 26 / 22 / 17)
  • Penolong Akauntan Gred W27  (Mempunyai ramai kerani di bawahnya yang bergred W26 / 22 / 17).
  • Penolong Pegawai Tadbir gred N27 (Mempunyai ramai kerani di bawahnya yang bergred N26 / 22 / N17).
  • Penolong Pegawai Sains gred C27
  • Polis berpangkat Sarjan
  • Cikgu sekolah rendah
  • dll yang bertaraf diploma.

Biasanya heareki Juruteknologi Makmal Perubatan gred U29 terletak di bawah Doktor gred U41 ke atas atau Pegawai Sains gred C41 ke atas yang berpendidikan degree.
    Berikut adalah contoh (Lihat gred jawatan) statistik & heareki perjawatan skim lain dalam 1 bahagian sebuah jabatan di bawah sebuah agensi kerajaan:

    Bahagian A, Jabatan X























    Bahagian B, Jabatan X








    Dari segi gaji pula, berdasarkan pekeliling perkhidmatan awam terkini (Tahun 2012), gaji MLT pada peringkat kumpulan pelaksana boleh berakhir pada RM tidak termasuk elaun. Ini bermakna MLT kumpulan pelaksana kerajaan boleh menikmati gaji sehingga RM +++  lebih pada gred U40. Sila klik untuk melihat gaji.

    Saya ingin menarik perhatian anda berkenaan Kumpulan pelaksana akan dapat kenaikan pangkat secara khas untuk penyandang (KUP) setelah berkhidmat selama 13 tahun. Contohnya MLT gred U29 akan mendapat kenaikan pangkat kepada MLT U32 secara automatik pada tahun ke 14 perkhidmatannya, begitulah seterusnya selepas 13 tahun berikut MLT gred U32 akan dapat menikmati kenaikan pangkat kepada MLT gred U36.

    Anda perlu tahu bahawa setiap kenaikan pangkat tersebut gaji maksimum akan bertambah dan kenaikan gaji tahunan juga akan bertambah. Oleh itu, MLT yang berkhidmat dalam kerajaan tidak akan kekal digred U29, tetapi sebaliknya akan mendapat kenaikan pangkat Khas Untuk Penyandang (KUP) sekurang-kurangnya sekali hingga 2 kali seumur hidup dan mendapat gaji mencecah RM7,000 +++ (termasuk elaun tetap) pada gred U36.

    Hala tuju MLT kerajaan selepas habis belajar (Tajaan KKM atau Universiti) iaitu akan diwajibkan berkhidmat 4 tahun bermakna tidak boleh untuk meminta kerja luar dari KKM. Dalam tempoh itu, MLT akan diberi status kakitangan kerajaan bertaraf pencen & disahkan jawatan.

    Selepas 4 tahun MLT akan bebas untuk terus bekerja dengan kerajaan / universiti atau keluar dari kerajaan. Selagi belum tamat tempoh 4 tahun tersebut, MLT yang hendak membuat ijazah hanya ada satu saluran iaitu pengajian secara separuh masa.

    MLT (Kumpulan sokongan kerajaan) yang cemerlang atau mempunyai ijazah berpeluang untuk mendapat kenaikan pangkat sebagai Pegawai Sains atau MLT Pengajar iaitu berada dalam Kumpulan Pengurusan & Profesional yang mana gaji boleh mencapai RM ke atas (Pegawai sains gred 54).



    Gambaran umum kedudukan gred gaji mlt dengan lain2 gred gaji:


    Kita berharap di masa akan datang akan ada jawatan Juruteknologi Makmal Perubatan gred U41 / 44 / 48 / 52 / 54 seperti skim yang dinikmati paramadik yang lain seperti Jururawat, Penolong Pegawai Perubatan dll.

    Setakat ini MLT yang ingin naik ke gred 41 perlu memohon jawatan selain JTMP contohnya pegawai sains C41, pengajar U41 atau lain-lain jawatan gred 41 asalkan mempunyai ijazah dalam bidang yang berkenaan dan perlu melalui proses tapisan, ujian, temuduga dan bersaing dengan pemegang2 ijazah seluruh negara.

    SILA KLIK : Syarat naik ke gred U41

    SILA KLIK : Kod gaji U29


    SUASANA KOLEJ TEKNOLOGI MAKMAL PERUBATAN, IMR, KL


    Sumber : wikipedia / internet.

    Comments

    1. kerja ni ada iklan kat paper tak? selalunya bila ek iklan?

      ReplyDelete
    2. Anonymous2:56 PM

      nod bad... tapi taraf dip jer..

      ReplyDelete
      Replies
      1. Anonymous11:52 PM

        blajar sampai degree pun gaji taraf diploma ke?

        Delete
    3. Anonymous4:49 PM

      ala..mmgla taraf diplome je..tp nanti lepas habis blaja trus keje n then leh smbg degree!!!!!!!

      ReplyDelete
    4. nak sambung degree separuh masa tu kalau forensik lh x??u mne?

      ReplyDelete
    5. Anonymous4:38 PM

      kat uitm ada ksus degree mlt n forensik tapi full time jer :(

      ReplyDelete
    6. Anonymous11:06 PM

      bagusnya. kira kata gaji dia not bad ahh? cuma kene sampai degree then baru dapat gaji RM 12k ke? peringkat umur yang boleh sampai situ, berapa? then, study kat uitm bagus takk?

      ReplyDelete
    7. Anonymous11:47 AM

      sy dpt twran blja dploma mlt..tp klej swasta. pluang pkrjaan mluas x? mksd sy slen d hspta kt mne lg bleh bkrja?

      ReplyDelete
    8. Anonymous8:26 PM

      kat mane2 lab perubatan, penyelidikan

      ReplyDelete
    9. Anonymous4:56 AM

      sori . tapi nak tanya . saya lepasan spm . antara dip microbe dgn dip mlt , mana lagi better ek ? dari segi pembelajaran , skop peluang pekerjaan . mohon pertolongan

      ReplyDelete
      Replies
      1. Sepanjang pengetahuan saya,

        diploma microb leh sambung degree mikrob kat upm de tak silap. Leh jadi pegawai sains / ahli kaji kuman kat makmal mikrobiologi di hospital kerajaan.

        Mlt belajar 7 bidang utama makmal perubatan iaitu mikrobiologi, hematologi, sitologi, imunohematologi, parasitologi, patologi kimia, histopatologi.

        lau mikrob mbe satu skop jer.

        Delete
      2. Anonymous11:20 AM

        betul tu.... kalau MLT banyak kepada medical / semi medical but untuk mikrobiology....ada belajar kimia industri, food tech, immunology, genetic dan lain lain... but yang berkaitan dengan medical ni ada jugak tapi tak sedalam yang MLT belajar....n kalau microbiology leh masuk dalam industri makanan, kimia dan sbgainya. tak kisah la mana-mana coz semua ilmu dari ALLAH yang penting keje kena ikhlas

        Delete
    10. Anonymous4:22 AM

      Oh kiranya mlt lg byk skop la neh . My first choice for upu was dip mlt . Saya pun apply di kolej mlt . Hmm thinking that mlt was my passion now . Haha . Thankp for giving me such a helping infos bout mlt .

      ReplyDelete
    11. Anonymous4:27 PM

      salam,mlt nie bgus sbnrnya,tpi klu nak smbg gred tu pling tggi smpi mne je ye ble?
      tak mcm M.A bleh jdi Dr jika smbg2 gred! minta pencerahan ^_^,Thank u.

      ReplyDelete
      Replies
      1. 1. Spnjg pgetahuan sy, MA boleh boleh mencapai gred U29 hingga U54 shj manakala doktor boleh sampai gred U41 hingga 54 hingga gred khas JUSA. Dalam carta organisasi walaupun MA gred 41 sama gred dengan doktor U41 tetapi still memegang jawatan sebagai "penolong pegawai perubatan"

        2. MA yang hendak memegang jawatan sebagai doktor masih wajib memerlukan Ijazah Perubatan yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya serta telah berdaftar sementara atau penuh dengan Majlis Perubatan Malaysia.

        3. Begitu juga bidang paramedik lain seperti MLT, jika berjaya mendapatkan ijazah perubatan maka akan layak menjadi doktor.

        4. Untuk makluman, terdapat lepasan diploma sama ada dari KKM / swasta yang kemudiannya membuat ijazah perubatan telah berjaya menjadi doktor.

        Delete
      2. Anonymous9:39 PM

        degree dlm MLT ni ijazah perubatan jugak?

        Delete
    12. salam, Firstly your entry memang best !
      Nak tanya, bila dah habis degree nanti, mcam mane nak apply kerja?
      dapat tak tawaran dari KKM macam pelajar yg ambil MLT under KKM or susah nak cari kerja sebab kena cari sendiri?

      ReplyDelete
      Replies
      1. Nak tanya, bila dah habis degree nanti, mcam mane nak apply kerja?

        -Kalau berminat dgn kerja dalam kerajaan mintak kat SPA.

        dapat tak tawaran dari KKM macam pelajar yg ambil MLT under KKM

        -temuduga tersebut saya berjaya dan ditawarkan latihan diploma 3 tahun di Kolej Teknologi Makmal Perubatan KL di bawah KKM.

        susah nak cari kerja sebab kena cari sendiri?
        -Trend sekarang kebanyakan pelatih- pelatih KKM mendapat keputusan SPM 6 hingga 10 A berminat meneruskan latihan di KKM walaupun mendapat tawaran sambung ijazah.

        -Sebaik sahaja kerja, mereka akan membuat PJJ ijazah.

        Delete
    13. Anonymous9:05 PM

      nk tanya.. ada org ckp study je sampai degree pun tapi gaji still taraf diploma.. betul ke ni?

      ReplyDelete
      Replies
      1. Anonymous1:33 PM

        tengok lar, dlm kerajaan kalau dapat jawatan daraf diploma walaupun ada degree, master, PHD gaji tetap diberi berdasarkan jawatan diploma gred 29-40.

        Delete
      2. Anonymous1:34 PM

        kena tunggu dapat naik pangkat lar

        Delete
    14. Anonymous11:46 PM

      pengalaman sendiri...dah ada degree ..ambil cuti belajar separuh gaji masa jadi mlt...kena temuduga compete dgn freshie masa isi jpa untuk jwtan u41....nasihat saya...jika bercita2 tinggi....result bagus...teruskanlah degree ....insyaallah rezeki kerja tu..allah yg tentukan..usaha dulu..kalau minat jadi mlt...ok juga...kena tunggu 3 x skt baru boleh apply cuti belajar separuh gaji...n pilih bidang yg betul untuk sambung belajar...nak apply pegawai sains ..ambil biomedic,microb or biochem...salah bidang pun susah juga....as mlt...kerja seronok...n setiap hari belajar new things...

      ReplyDelete
      Replies
      1. Anonymous8:08 AM

        pernah jadi mlt kat kerajaan ker? skrng dpt u41 sbgai mlt / pengajar / peg sains or jawatan lain? tq :)

        Delete
      2. Anonymous1:12 PM

        hai..nak tanya..sy skrg ada degree kimia..kalau nak ambil dip MLT time kerja nanti gred masih u29 ke?

        Delete
    15. Anonymous1:51 PM

      Hi. Just to share. Sy dulu mula belajar dengan Diploma MLT. Alhamdulillah sekarang sy dah ada PhD. Sesiapa nak tahu lebih lanjut boleh email pada sy. yussofaziz@yahoo.com

      ReplyDelete
    16. Anonymous6:16 PM

      Boleh saya tahu gaji MLT untuk fresh graduate degree berapa? Kalau MLT kerja di hospital swasta di KL berapa dapat?

      ReplyDelete
    17. Boleh saya tahu gaji MLT untuk fresh graduate degree berapa? Kalau MLT kerja di hospital swasta di KL berapa dapat?

      ReplyDelete
    18. Jawatan dlm kerajaan, utk fresh degree dlm RM3000 lebih tmasuk elaun, knaikan gaji tahunan RM 220 dan boleh bertambah hingga RM8000 ke atas depen tempoh perkhidmatan dan knaikan gred pgkat.

      Anda peru memohon jwtn pegawai sains krn mlt kerajaan hanya btaraf diploma.

      ReplyDelete
    19. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

      We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

      We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
      Lady doctor
      MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
      Possess valid Annual Practicing Certificate
      Registered with Malaysia Medical Council
      Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
      Attended an Obstetric Life Saving Skill
      Attended A Neonatal Resuscitation Program
      Working hours negotiable with minimum on-call
      Very attractive salary RM7,000 (starting)
      Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

      Clinic information:-

      PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
      NO. 12 JALAN SL 1/13
      BANDAR SUNGAI LONG
      43000 KAJANG
      SELANGOR
      TEL / FAX: 03-90114833

      ReplyDelete
    20. Anonymous1:06 AM

      nak tanya lepas habis diploma mlt ni degree ada tak course ni

      ReplyDelete
    21. DIPLOMA MLT-PERMOHONAN KEMASUKAN PELAJAR MENJADI MAHASISWA DAN MAHASISWI DI JABATAN SAINS KESIHATAN, FAKULTI KEJURUTERAAN DAN SAINS HAYAT UNIVERSITI SELANGOR (UNISEL) AMBILAN JANUARI 2017 TELAH DIBUKA SEKARANG

      UNTUK MAKLUMAT LANJUT MENGENAI UNISEL SILA MESEJ SMS @ WHATSAPP @ WECHAT KEPADA EN AM 0176842836 (UNISEL, NAMA PENUH, NOMBOR KAD PENGENALAN DAN EMAIL) BAGI KEMASUKAN KE PROGRAM DIPLOMA, IJAZAH SARJANA MUDA DAN TAHUN ASAS DI UNIVERSITI SELANGOR (UNISEL).

      LANCARKAN IMPIAN......MENJADI MAHASISWA & MAHASISWI UNISEL

      PROMOSI MENARIK KURSUS DIPLOMA DAN IJAZAH SARJANA MUDA DI JABATAN SAINS KESIHATAN, FAKULTI KEJURUTERAAN DAN SAINS HAYAT:

      1. DIPLOMA TEKNOLOGI MAKMAL PERUBATAN
      2. DIPLOMA FISIOTERAPI
      3. DIPLOMA PENGIMEJAN PERUBATAN
      4. DIPLOMA KESIHATAN PERSEKITARAN
      5. DIPLOMA KEJURURAWATAN
      6. IJAZAH SARJANA MUDA SAINS MAKMAL PERUBATAN (HONS) SEPENUH MASA
      7. IJAZAH SARJANA MUDA SAINS MAKMAL
      PERUBATAN (HONS) (PJJ-BAGI YANG TELAH BEKERJA)
      8. IJAZAH SARJANA MUDA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN (HONS)

      (DIATAS PERMINTAAN RAMAI PROMOSI PERMOHONAN PENDAFTARAN UNISEL UNTUK PENGAMBILAN PELAJAR SEBAGAI MAHASISWA DAN MAHASISWI UNIVERSITI SELANGOR (UNISEL) BAGI PROGRAM DIPLOMA DAN SARJANA MUDA UNTUK JANUARI 2017 DAN TAHUN ASAS UNTUK JANUARI 2016 TELAH DIBUKA SEKARANG.

      ReplyDelete
    22. Nak tanya .. student mlt di universiti yang bukan under kkm diorang nak mohon kerja macam mana ye ?

      ReplyDelete

    Post a Comment

    Popular posts from this blog

    Pergerakan Gaji Gred U29 Baru